Twórcy popularnej gry wideo Fortnite zgodzili się zapłacić 520 mln USD (2,3 mld PLN), aby rozwiązać roszczenia amerykańskich organów regulacyjnych. Dotyczyły one naruszenia przepisów związanych z prywatnością dzieci i nakłanianiem użytkowników do robienia zakupów.
Zanim przejdziemy do szczegółów sprawy, uściślijmy fakty. Fortnite to gra typu battle royale, która stała się światową sensacją po premierze w 2017 roku. Do dziś ma ponad 400 milionów graczy na całym świecie. Grę można pobrać za darmo, ale twórcy zarabiają na zakupach w grze przedmiotów, takich jak kostiumy i ruchy taneczne. I tu zaczynają się schody…
To nie tak miało być…
Federalna Komisja Handlu (FTC) stwierdziła, że Epic Games oszukało graczy za pomocą „zwodniczych interfejsów”, które mogą powodować zakupy podczas ładowania gry. Oskarżyła również twórców Fortnite’a o używanie domyślnych ustawień „ingerujących w prywatność”. Epic Games tymczasem obwinia „przeszłe projekty”. Jak przyznała firma, „żaden programista nie tworzy gry z zamiarem wylądowania tutaj (przed FTC). Zaakceptowaliśmy tę umowę, ponieważ chcemy, aby firma Epic Games stała na czele ochrony konsumentów i zapewniała naszym graczom najlepsze wrażenia”.
FTC stwierdziła, że gra, która łączy nieznajomych z całego świata w interaktywnych bitwach, była skierowana do dzieci i nastolatków. Mimo to twórcy nie przestrzegali zasad dotyczących zgody rodziców – nawet po wprowadzeniu zmian w celu rozwiązania problemów wewnętrznych i publicznych. „Jak zauważono w naszych skargach, Epic użył ustawień domyślnych, naruszających prywatność i zwodniczych interfejsów, które oszukały użytkowników Fortnite, w tym nastolatków i dzieci” – powiedziała Lina Khan, przewodnicząca FTC. „Ochrona społeczeństwa, a zwłaszcza dzieci, przed inwazją na prywatność w Internecie i złymi wzorami jest najwyższym priorytetem komisji. Nasze działania egzekucyjne wyjaśniają firmom, że FTC rozprawia się z tymi niezgodnymi z prawem praktykami”.
Bolesna kara dla Epic Games
FTC poinformowała, że Epic zapłaci 275 milionów dolarów – rekordową karę dla organu nadzorującego konsumentów – w celu rozwiązania roszczeń, w związku z gromadzeniem danych dzieci i nastolatków bez zgody rodziców oraz narażania dzieci i nastolatków na zastraszanie i nękanie, domyślnie włączając komunikację głosową i tekstową.
Firma Epic Games zgodziła się zmienić swoje ustawienia prywatności dla nastolatków i dzieci oraz domyślnie wyłączyć komunikację na czacie. Ponadto przedsiębiorstwo zapłaci dodatkowo rekordową kwotę 245 mln USD. Zostanie ona wykorzystana na zwrot pieniędzy dla klientów, aby zamknąć oddzielną skargę, dotyczącą oszukańczych praktyk rozliczeniowych.
Zobacz także: Winter Sale w Ubisoft Store
FTC powołała się na „nieintuicyjną, niespójną i mylącą konfigurację przycisków”, która doprowadziła do setek milionów dolarów nieautoryzowanych zakupów. Komisja stwierdziła, że firma opierała się zmianie swojego projektu, aby dodać osobny krok potwierdzenia. Epic Games obawiało się, że zrobienie tego spowoduje zmniejszenie liczby zakupów impulsowych, dokonywanych przez graczy. Zdaniem firmy nawet Ci, którzy chcieli świadomie dokonać zakupu, wycofywaliby się ze swojej decyzji.
Mówi się, że firma zablokowała konta klientów, którzy kwestionowali opłaty i „celowo ukrywała funkcje anulowania i zwrotu pieniędzy, aby utrudnić ich znalezienie”. Epic powiedział, że wprowadzał zmiany, a praktyki wyszczególnione w skargach FTC „nie dotyczyły sposobu działania Fortnite”. „Przepisy się nie zmieniły, ale ich stosowanie ewoluowało, a wieloletnie praktyki branżowe już nie wystarczają” – przyznała firma, dodając, że ma nadzieję zaoferować model rozliczeniowy, który sprawdzi się w całej branży.
Źródło: BBC