Zdaniem UOKiK, platforma Allegro od maja 2015 roku faworyzowała swój własny sklep, wykorzystując znajomość algorytmu pozycjonowania produktów, co było niekorzystne dla niezależnych sprzedawców na tej platformie.

Postępowanie antymonopolowe wszczęte przeciwko spółce Allegro dotyczyło działalności firmy, która została zaobserwowana w maju 2015 roku. To właśnie wtedy pracownicy firmy zauważyli, że produkty wystawiane za pośrednictwem Oficjalnego Sklepu Allegro (OSA) pozycjonowane są na samym końcu. Firma wykorzystała sposoby i środki niedostępne dla niezależnych sprzedawców, aby uatrakcyjnić swoje oferty, a dzięki informacjom nt. algorytmu trafności oraz zachowaniach konsumentów, mogła pozycjonować wyżej na liście produkty. Postępowanie zostało wszczęte po skargach sprzedawców konkurujących z firmą na jej własnej platformie oraz w wyniku obserwacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Allegro przegrywa z UOKiK - 206 mln złotych kary za faworyzowanie własnego sklepu

Dominacja na platformie

Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep. Z tych samych narzędzi nie mogli korzystać niezależni sprzedawcy, więc Allegro startowało z lepszej pozycji, a takie działania wpłynęły korzystanie na efektywność transakcji firmy.

Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka – zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji – rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki „podwójnej roli” Allegro – łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie.

mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny

Decyzja zapadła – będzie kara

Za nadużywanie pozycji dominującej Prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł (206 169 786 zł). Decyzja nie oznacza, że Allegro nie może prowadzić sklepu na własnej platformie i konkurować tam z innymi podmiotami. Prawa antymonopolowego nie narusza również sam fakt tworzenia algorytmów sprzedażowych czy zbierania informacji o zachowaniach konsumentów lub sprzedających. Zabronione jest natomiast nadużywanie pozycji dominującej. Decyzja jest szczególnie ważna ze względu na przejęcia, jakich dokonuje polska firma na rynku czeskim. Dodatkowo OSA miał stać się jednym z największych sklepów internetowych w Polsce. Jak oceniacie działania firmy w ostatnim czasie? Często kupujecie produkty za pośrednictwem polskiego giganta rynku e-commerce?

Źródło: UOKiK

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *