Błyskawiczna zmiana koloru samochodu to spory krok w świecie technologii, a BMW modelem iX Flow pokazuje, że to możliwe i wcześniej czy później ta technologia zawita w samochodach produkcyjnych

Parę lat temu po sieci krążyły filmy z samochodami zmieniającymi kolor niczym kameleon po naciśnięciu magicznego przycisku na pilocie. Była to całkiem udana wizualizacja i efekt pracy grafików, ale BMW teraz wprowadza taki projekt w życiu. Na razie jest to wstępna wersja, która zawiera dwa kolory – czarny i biały, ale to spory krok do popularyzacji tej technologii i wprowadzenia jej faktycznie w życie. Czy detailerzy oklejający auta mają się czego obawiać? Jeszcze nie, bo zanim taka technologia zawita w aucie produkcyjnym minie jeszcze sporo czasu, ale jest to przełom na rynku!

Innowacyjna technologia E Ink otwiera zupełnie nowe możliwości zmiany wyglądu pojazdu zgodnie z preferencjami estetycznymi kierowcy, warunkami otoczenia czy nawet wymaganiami funkcjonalnymi. Technologia ta oferuje zatem niespotykany dotąd potencjał personalizacji w zakresie projektowania zewnętrznego. BMW iX Flow z atramentem E Ink demonstruje ten potencjał z imponującym efektem. W tym kontekście BMW Group kieruje rozwojem technologii, tak aby można było doświadczyć nowej formy personalizacji zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz przyszłych produkowanych pojazdów.

BMW iX Flow to zaawansowany projekt badawczy i projektowy oraz wspaniały przykład przyszłościowego myślenia, z którego słynie BMW.

powiedział Adrian van Hooydonk, szef BMW Group Design
BMW zmieniające kolor nadwozia to już rzeczywistość! - auto kameleon

Zmiana koloru wpływa na wydajność

Zmienny kolor nadwozia może również przyczynić się do dobrego samopoczucia we wnętrzu i wydajności pojazdu. Odbywa się to poprzez uwzględnienie różnych zdolności jasnych i ciemnych kolorów, jeśli chodzi o odbijanie światła słonecznego i związaną z tym absorpcję energii cieplnej. Biała powierzchnia odbija dużo więcej światła słonecznego niż czarna. W konsekwencji nagrzewanie się pojazdu i kabiny pasażerskiej w wyniku silnego nasłonecznienia i wysokich temperatur zewnętrznych można zmniejszyć, zmieniając kolor zewnętrzny na jasny. W chłodniejsze dni ciemna powłoka zewnętrzna pomoże pojazdowi w zauważalny sposób wchłonąć więcej ciepła słonecznego.

W obu przypadkach selektywne zmiany koloru mogą pomóc w zmniejszeniu ilości chłodzenia i ogrzewania wymaganej przez klimatyzację pojazdu. Zmniejsza to ilość energii potrzebnej do instalacji elektrycznej pojazdu, a wraz z nią także zużycie paliwa lub energii elektrycznej pojazdu. W całkowicie elektrycznym samochodzie zmiana koloru w zależności od pogody może zatem również przyczynić się do zwiększenia zasięgu. We wnętrzu technologia mogłaby na przykład zapobiegać nadmiernemu nagrzewaniu się deski rozdzielczej.

Sama technologia E Ink jest niezwykle energooszczędna. W przeciwieństwie do wyświetlaczy lub projektorów, technologia elektroforetyczna nie wymaga absolutnie żadnej energii, aby utrzymać wybrany stan koloru na stałym poziomie. Prąd płynie tylko podczas krótkiej fazy zmiany koloru

Miliony kapsułek z farbą

Kolorowanie elektroforetyczne opiera się na technologii opracowanej przez firmę E Ink, która jest najbardziej znana z wyświetlaczy stosowanych w eReaderach. Powłoka powierzchniowa BMW iX Flow z E Ink zawiera wiele milionów mikrokapsułek o średnicy odpowiadającej grubości ludzkiego włosa. Każda z tych mikrokapsułek zawiera ujemnie naładowane białe pigmenty i dodatnio naładowane czarne pigmenty. W zależności od wybranego ustawienia, stymulacja za pomocą pola elektrycznego powoduje, że na powierzchni mikrokapsułki gromadzą się białe lub czarne pigmenty, nadając karoserii pożądany odcień.

Osiągnięcie tego efektu na karoserii pojazdu wymaga zastosowania wielu precyzyjnie dopasowanych segmentów ePaper. Procesy projektowania generatywnego są wdrażane w celu zapewnienia, że ​​segmenty odzwierciedlają charakterystyczne kontury pojazdu i wynikające z tego różnice w oświetleniu i cieniu. Algorytmy projektowania generatywnego zapewniają niezbędną formowalność i elastyczność niezbędną do dostosowania ePaper dokładnie do linii projektowych pojazdu.

Technologie cięcia laserowego gwarantują wysoką precyzję w generowaniu każdego segmentu. Po nałożeniu segmentów i podłączeniu zasilania stymulującego pole elektryczne, całe ciało jest ogrzewane i uszczelniane, aby zapewnić optymalne i równomierne odwzorowanie kolorów podczas każdej zmiany koloru.

Zmiana koloru w BMW iX Flow

Foto. materiały prasowe producenta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *