Jeśli potwierdzą się zarzuty prezesa UOKiK, że T-Mobile Polska wprowadza klientów w błąd przy promocji „1200 GB za darmo na rok”, to spółka może otrzymać karę nawet w wysokości 10% rocznego obrotu.
UOKiK w ostatnim czasie mocno działa na rzecz polskich konsumentów. W zeszłym tygodniu pojawił się temat potężnej kary dla Allegro, za nieuczciwe praktyki, a teraz na tapet trafia T-Mobile. Powód? Możliwe wprowadzenie klientów w błąd w ramach promocji „1200 GB za darmo na rok”, która trwa od 7 lutego 2022 roku. Zdaniem prezesa UOKiK, Tomasza Chróstnego, konsument może odebrać to jako jednorazowy bonus w postaci 1200 GB do wykorzystania przez rok, a w rzeczywistości wcale tak nie jest.
Wcale nie za darmo
Podstawą do uzyskania bonusu w postaci 1200 GB “za darmo” na rok jest uiszczenie cyklicznej opłaty w wysokości 35 złotych. W takiej sytuacji, wbrew temu co sugeruje hasło reklamowe, nie jest to bonus jednorazowy, a 10 pakietów po 100 GB przyznawanych na przestrzeni roku, co dopiero w rezultacie daje 1200 GB. Opłata którą musimy uiścić wynosi 420 zł, o czym nie ma informacji w pierwotnym przekazie. Co ciekawe, prezes UOKiK podważył umieszczenie w reklamie zewnętrznej kodu QR, który odsyła do strony internetowej. Jego zdaniem taka komunikacja nie jest klarowna, a konsument nie dostaje kompletu potrzebnych informacji. Analiza materiałów reklamowych w przestrzeni miejskiej wykazała, że są one nieczytelne i nawet najbardziej uważny konsument nie ma możliwości poznania szczegółów promocji.
Po zapoznaniu się z reklamą konsument powinien mieć ogólne, ale zgodne z rzeczywistością, wyobrażenie na temat prezentowanej oferty. Tymczasem hasło promocyjne T-Mobile może sugerować otrzymanie jednorazowego pakietu danych o wielkości 1200 GB, nie zaś kilkanaście mniejszych pakietów pod warunkiem uiszczania opłaty cyklicznie. Gdyby konsumenci od razu dysponowali pełnymi informacjami dotyczącymi promocji i wiedzieli, że muszą w ciągu roku wydać co najmniej 420 zł, aby dostawać co miesiąc 100 GB internetu, mogliby nie zdecydować się na skorzystanie z oferty.
mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Zobacz także: Kolejna grzywna od UOKiK dla Allegro – tym razem za klauzule w regulaminach
Kara może być dotkliwa
Jeśli potwierdzą się zarzuty wobec spółki T-Mobile Polska, to firma może zostać ukarana kwotą wynoszącą nawet 10% rocznego obrotu firmy. Co najważniejsze, wcześniej UOKiK wystosował tzw. upomnienie miękkie, a mimo to, warunki promocji od samego jej początku nie zmieniły się znacznie. Sytuacja wydaje się być nieciekawa dla T-Mobile. Warto wspomnieć, że to jedyny operator, który regularnie zyskuje nowych klientów w Polsce.
Oficjalne stanowisko firmy
Źródło: UOKiK