Rynek dronów rośnie w niesamowitym tempie, a premiera nowego DJI Air 2S pokazała, że przeciętny Kowalski może aspirować do poziomu profesjonalisty, chociaż pełni potencjału tego sprzętu i tak nie wykorzysta.
Realia rynku dronów wyglądają tak, że jeśli chcesz zacząć przygodę z dronami, które są kompletnymi produktami, to sięgasz pod DJI Mini 2. Wcześniej można było skorzystać z DJI Mavic Mini, ale zasięg na poziomie 200-300 metrów (realny zasięg, a nie ten ze specyfikacji), słaba aplikacja od producenta i aparatura przypominająca konstrukcję sprzed 10 lat prosto z Chin, raczej nie były mocnymi atutami tego sprzętu. Oczywiście w przeciwieństwie do ceny, bo ta była atrakcyjna. Gdy pojawił się DJI Mini 2 rynek dronów odkrył drugie życie. Sprzęt dla amatora świetny – jakość 4K, porządna aparatura, zasięg znacznie powyżej oczekiwań i cena trochę ponad 2 tysięcy złotych. Nic dziwnego, że szybko dron stał się bestsellerem. Jednak segment wyżej była cisza.
Mieliśmy DJI Mavic Air 2 na poziomie trochę poniżej 4 tysięcy złotych oraz DJI Mavic 2 Pro, który jak wskazuje ostatni człon nazwy był dla profesjonalistów, a jego cena ponad 6 tysięcy złotych niektórych odstraszała. Tylko właśnie Mavic 2 Pro miał 1-calową matrycę CMOS o rozdzielczości 20 MP. Przepaść w jakości obrazu była zauważalna gołym okiem, a wystarczyło wzbić się w niebo późnym popołudniem lub całkowicie w nocy, aby zauważyć, że przewaga 1-cala nad 1/2-calową matrycą jest ogromna. Dlatego w DJI postanowiono stworzyć drona, który połączy najważniejsze cechy obu produktów i tak oto powstał DJI Air 2S.
Budowa i aspekty wizualne – Mavic Air 2 po liftingu
Niedługo po premierze pojawiły się prześmiewcze komentarze, że DJI Air 2S wygląda jak Fiat Multipla albo jak Porsche 911. Wszystko za sprawą dodatkowych czujników, które umieszczono na przedniej części górnej obudowy. Wszystko po to, aby nowy dron wykrywał przeszkody w czterech kierunkach: góra, dół, naprzód i wstecz. Względem DJI Mavic Air 2 wizualne różnice dotyczą tylko właśnie wcześniej wspomnianych czujników, pomarańczowego koloru na śmigłach zamiast szarego oraz zmienionej kamery, o której nieco później. Złożony Air 2S jest o 7 mm krótszy niż Mavic Air 2, jednak po rozłożeniu drony mają identyczne wymiary. Masa działa na korzyść poprzednika, ponieważ Air 2S jest cięższy o 25g i jego łączna masa wynosi 595g.
Aparatura – znajoma, ale porządna
Aparatura jest nam dobrze znana, ponieważ pochodzi z Mavica Air 2 i jest dokładnie taka sama, jak w Mini 2. To prawdopodobnie najlepsza aparatura na rynku i nie ma co słodzić DJI – tak po prostu jest. To co prezentowali wcześniej nie było ani użyteczne, ani nie wyglądało dobrze, a od momentu zaprezentowania nowego kontrolera w Air 2 tak naprawdę mamy produkt kompletny. Nie ma sensu udoskonalać aparatury, która jest już na najwyższym poziomie, więc nie dziwi fakt, że DJI teraz będzie wciskać ją do każdego nowego drona. Jeśli ktoś nie miał kontaktu z tą aparaturą, to pozwolę sobie ją po krótce opisać.
Dobrze leży w dłoniach, jest prawidłowo wyważona. Na przednim panelu mamy dwa drążki do sterowania dronem, przełączników trybów (Cine, Normal, Sport), przycisk RTH (Return to Home), włącznik aparatury, jeden przycisk funkcyjny, przycisk zmiany trybu kamery oraz wskaźnik naładowania. Przypomina nieco kontroler z gier wideo na konsolach i faktycznie leży w dłoni bardzo podobnie. Pod palcami z tyłu znajdziemy po dwa przyciski z każdej strony, a uchwyt na telefon pomieści urządzenie nieprzekraczające wymiarów 180×86×10 mm (wysokość x szerokość x grubość).
Optyka i gimbal – 1-calowa matryca
Największa i najważniejsza nowość w DJI Air 2S – 1-calowa matryca na pokładzie. To swego rodzaju przełom, ponieważ jakość jest zauważalnie lepsza. DJI poszło po rozum do głowy i zorientowało się, że dokładanie kolejnych pixeli wcale nie daje nam takiej samej efektywności, jak dwukrotnie większa matryca. Dlatego na pokładzie mamy “zaledwie” 20 MP (Air 2 miał 48 MP), jednak zastosowanie większej matrycy dało nam możliwość uzyskania znacznie lepszej jakości. W przypadku poprzednika zdjęcia choć mogły być robione w rozdzielczości 48 MP, to jednak brakowało im finalnie plastyki obrazu, która była dostępna w Mavic 2 Pro. Taki stan rzeczy wynikał tylko z faktu zastosowania większej matrycy.
Air 2S ten problem rozwiązuje, a obiektyw może pochwalić się przysłoną f/2.8 oraz ogniskową będącą ekwiwalentem 22 mm (oczywiście dla formatu 35 mm). Ktoś może spojrzeć w specyfikację techniczną i stwierdzić, że Air 2S oraz Mavic 2 Pro mają tą samą matrycę – otóż nie! Różnica jest mała, lecz zauważalna. Chodzi przede wszystkim o przede wszystkim o zakres dynamiki, który w przypadku Air 2S wynosi 12,6 EV, a dron z dopiskiem Pro ma zakres do 14 EV dla zdjęć w formacie RAW. Ten fakt pewnie zbyt wielu osobą za dużo nie mówi, jednak znacznie ważniejsze są możliwości wideo i tutaj każdy zauważy różnicę – Air 2S obsługuje wideo w jakości 5.4K (5472×3078). To pierwszy dron komercyjny na rynku, który pozwala na taką jakość nagrywanego obrazu. Mamy do wyboru 24/25/40 fps i tym samym wkraczamy na nowy poziom filmowania z drona.
5.4K – 5472×3078 @ 24/25/30 fps
4K Ultra HD – 3840×2160 @ 24/25/30/48/50/60 fps
2.7K – 2688×1512 @ 24/25/30/48/50/60 fps
FHD – 1920×1080 @ 24/25/30/48/50/60/120 fps
Inteligentne rozwiązania – bezpieczeństwo i odporność
DJI popracowało nad swoim systemem wykrywania przeszkód i wprowadziło Advanced Pilot Assistance System (APAS 4.0), który nie tylko znacznie lepiej i szybciej analizuje otoczenie, ale również przewiduje znacznie bardziej złożone scenariusze oraz działa przy większych prędkościach. Po premierze nie dało się ukryć, że system miewał kłopoty, czasami dron wpadał w gałęzie jakby ich nie widział, wybierał trasy omijania przeszkody, które powodowały jeszcze większe utrudnienia, ale koniec końców naprawiono choroby wieku dziecięcego i dzisiaj śmiało można powiedzieć, że dron spisuje się porządnie.
System APAS 4.0 działa w korelacji z ActiveTrack 4.0 i to dobra informacja dla wszystkich tych, którzy chcą robić zdjęcia w ruchu. Zaznaczamy obiekt, a dron sam będzie go śledził sterując wysokością, prędkością czy odległością od obiektu. Proste, przyjemne i skuteczne, chociaż czasami zdarza się mu zgubić śledzony obiekt, to mimo wszystko szansa, że rozwalicie drona podczas takiego latania jest bardzo mała (względem np. DJI Mini 2, który śledzenia obiektu nie ma). Oczywiście to nie jedyne inteligentne funkcje Air 2S, ponieważ na pokładzie mamy jeszcze Point of Interest 3.0, Spotlight 2.0, QuickShots czy MasterShots (rozwinięte). Jednak co może ucieszyć wiele osób – Waypoints. DJI nie chwali się przesadnie tą funckją, a szkoda, ponieważ możemy zaznaczyć sobie trasę składającą się z 5 punktów, po których dron będzie podążał. To świetna opcja, aby utworzyć Timelaps za dnia i w nocy po tej samej trasie, a następnie zmontować film tak, aby uzyskać kinowy efekt zmiany czasu.
Użytkowanie – pokochałem latanie na nowo
Może zabrzmi to nieco dziwnie, ale DJI Air 2S to dron dla każdego. Obsługa jest porównywalna z DJI Mini 2, chociaż masa sprzętu jest odczuwalna (249g vs 595g). Latając dronem przez dobre kilka godzin na przestrzeni kilku tygodni mogę powiedzieć, że to porządny sprzęt. Biorąc do ręki Air 2S na nowo pokochałem latanie dronem i czerpałem ten sam fun, co na samym początku przygody z lataniem. Poczucie bezpieczeństwa, kiedy wiesz, że czuwa nad Tobą kilkanaście sensorów, aby nic nie stało się z Twoim dronem to naprawdę spora wartość. Zasięg deklarowany przez producenta to 8 kilometrów. Mi nie udało się odlecieć na taką odległość, ponieważ nie miałem do tego warunków, ale na dystansie ponad 3 kilometrów spokojnie można było cieszyć się niezakłóconym sygnałem, więc to i tak znacznie więcej niż potrzebuje przeciętny użytkownik. Osobiście w Air 2S nie dostrzegłem żadnych większych wad poza tymi, które zostały wyeliminowane przez kolejne aktualizacje producenta.
Podsumowanie – DJI Air 2S to naprawdę dobry dron
Ile kosztuje DJI Air 2S? Ceny zaczynają się od poziomu 4 899 złotych za podstawowy wariant. Wersja Fly More Combo to wydatek 6 299 złotych, natomiast jeśli chcielibyśmy zestaw Fly More Combo ze Smart Controllerem, to musimy wydać 8 399 złotych. Jest to wciąż taniej niż Mavic 2 Pro, jednak znacznie drożej niż Mavic Air 2. Czy warto? Moim zdaniem warto, bo to dron, z którego będzie zadowolony amator i dużo czasu zajmie mu poznanie wszystkich funkcji, więc jeśli obawiacie się, że Mini 2 szybko Wam się znudzi, to macie rozwiązanie. Natomiast profesjonalista otrzymuje jakość porównywalną z Mavic 2 Pro, jednak za troszeczkę niższą cenę (lub taką samą), sama konstrukcja jest nowsza i oferuje więcej pod kątem inteligentnych rozwiązań, a nieoficjalnie wiadomo, że aparaturę z DJI FPV można podłączyć do Air 2S. Dodatkowo jakość wideo w rozdzielczości 5.4K to spory przeskok.
Jeśli swoje zdjęcia z drona wrzucasz tylko na Instagrama, to zapewne Mini 2 jest wystarczający. Natomiast, gdy oczekujesz czegoś więcej, to DJI Air 2S będzie dobrą i atrakcyjną cenowo propozycją, która szybko Ci się nie znudzi. Przejście na wyższy poziom będzie wymagało setek godzin spędzonych w powietrzu i prawdopodobnie kilka razy tyle przed komputerem, aby wyciągnąć pełnię możliwości ze zdjęć oraz filmów tworzonych przy użyciu tego drona.
Przykładowe zdjęcia z drona
Zawartość zestawu
DJI Air 2S – wersja podstawowa
- Dron
- Aparatura Sterująca
- Inteligentny akumulator
- Ładowarka sieciowa
- Śmigła (3 par)
- Zapasowe drążki aparatury
- Zabezpieczenie gimbala
- Kable do aparatury (Micro USB, USB C, Lightning)
- Kabel zasilający
- Kabel USB-C do transmisji
DJI Air 2S – wersja Fly More Combo
- Dron
- Aparatura Sterująca
- 3x Inteligentny akumulator
- Torba transportowa
- Ładowarka sieciowa
- Hub ładowania akumulatorów
- Adapter powerbank do akumulatorów
- Zestaw filtrów (ND4/ND8/ND16/ND32)
- Śmigła (6 par)
- Zapasowe drążki aparatury
- Zabezpieczenie gimbala
- Kable do aparatury (Micro USB, USB C, Lightning)
- Kabel zasilający
- Kabel USB-C do transmisji
Specyfikacja techniczna
Dron – DJI Air 2S
Masa całkowita? | 595 g |
---|---|
Wymiary | Złożony: 180×97×77 mm Rozłożony:183×253×77 mm |
Przekątna | 302 mm |
Maks. prędkość wznoszenia | 6 m/s (tryb S) 6 m/s (tryb N) |
Maksymalna prędkość opadania | 6 m/s (tryb S) 6 m/s (tryb N) |
Maksymalny pułap | 5000 m n.p.m. |
Maks. czas lotu (w warunkach bezwietrznych) | 31 min |
Maks. czas zawisu (w warunkach bezwietrznych) | 30 min |
Maks. dystans lotu (w warunkach bezwietrznych | 18.5 km (Prędkość lotu w trakcie testu wynosiła 13,5 m/s) |
Maks. prędkość | 19 m/s (tryb S) 15 m/s (tryb N) 5 m/s (tryb T) |
Maks. odporność na wiatr | 8.5-10.5 m/s |
Maks. pochylenie w osi tilt | 35° (tryb S) 25° (tryb N) 35° przy mocnym wietrze |
Maks. prędkość kątowa | 250°/s (tryb S) 90°/s (tryb N) |
Gimbal
Matryca | 1″ CMOS Efektywne piksele 20 MP; Rozmiar Piksela 2.4μm |
---|---|
Obiektyw | FOV: 88° AF, Ekwiwalent ogniskowej dla formatu 35 mm: 22 mm Przysłona: f/2.8 Zakres ostrości : 0.6 m do ∞ |
Zakres ISO | Video: 100-6400 (Auto) 100-12800 (Manual) 10-Bit Dlog-M Video: 100-1600 (Auto) 100-3200 (Manual) Photo: 100-6400 (Auto) 100-12800 (Manual) |
Maks. rozdzielczość zdjęcia | 20 MP 5472×3648 (3:2) 5472×3078 (16:9) |
Tryby fotografii | Zdjęcie pojedynczne: 20 MP Zdjęcia seryjne: 20 MP Bracketing (AEB): 20 MP, 3/5 klatek ze zmianą ekspozycji o 0.7 EV bias Interwał: 20 MP, 2/3/5/7/10/15/20/30/60s SmartPhoto (w tym HDR oraz HyperLight): 20 MP Panoramy HDR: Pionowa (3×1): 3328×8000 Szeroka (3×3): 8000×6144 180° (3×7): 8192×3500 Sferyczna (3×8+1): 8192×4096 JPEG/DNG (RAW) |
Rozdzielczość wideo | 5.4K: 5472×3078 @ 24/25/30 fps 4K Ultra HD: 3840×2160 @ 24/25/30/48/50/60 fps 2.7K: 2688×1512 @ 24/25/30/48/50/60 fps FHD: 1920×1080 @ 24/25/30/48/50/60/120 fps MP4/MOV (H.264/MPEG-4 AVC, H.265/HEVC) |
Maks. prędkość zapisu | 150 Mbps |
Comments