Z jednej strony to powód do ogromnej radości właścicieli serwisu streamingowego. Z drugiej jednak – większość z nich ma darmowe konta.

Spotify opublikowało dane, dotyczące swoich zarobków w pierwszym kwartale 2023 roku. Z przedstawionych danych wynika, że serwis streamingowy doczekał się istotnego kamienia milowego.

500 milionów użytkowników przekroczone

Spotify ma obecnie 515 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU). Wynik ten stanowi wzrost o 5% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Zarazem jest to aż 22% wzrostu w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Brzmi nieźle – i z pewnością tak samo myślą właściciele tego serwisu streamingowego. Po raz pierwszy Spotify zdobyło bazę użytkowników przekraczającą pół miliarda użytkowników. Co ciekawe jednak, 210 milionów subskrybentów to użytkownicy premium. 317 milionów aktywnych użytkowników z kolei korzysta ze streamingu w abonamencie reklamowym.

Stanowi to stosunek 40% słuchaczy płatnych do 60% bezpłatnych. Niby wygląda to okej, ale… stosunek ten wydaje się spadać. Dla porównania, subskrybenci premium Spotify stanowili 46% ogólnej bazy użytkowników w 2019 r., spadając do 45% w 2020 r., 44% w 2021 r. i 43% w zeszłym roku. Tendencja zarysowuje się dość wyraźnie i powinna zaalarmować włodarzy Spotify, że coś jest nie w porządku.

spotify 500 milionów użytkowników

Ludzi więcej, pieniędzy – mniej

Nie jest jasne, ilu subskrybentów premium może przejść na bezpłatny poziom z reklamami z powodu spowolnienia gospodarczego. Jasne jest natomiast, że baza użytkowników Spotify z reklamami bez wątpienia przewyższa liczbę subskrybentów premium. Aktywność tych drugich z kolei nie przekłada się to na przychody z reklam. Dane pokazane przez Spotify pokazują, że podczas gdy dochody serwisu z reklam wzrosły o 17% rok do roku, w rzeczywistości spadły o 27% w stosunku do poprzedniego kwartału. Równocześnie całkowite przychody Spotify spadły o 4% (choć wzrosły o 14% rok do roku). Firma przyznała, że jej wzrost przychodów spadł poniżej oczekiwań z powodu „zmienności makroekonomicznej w naszej branży reklamowej”.

Pomimo ponad 500 milionów użytkowników, co jest wynikiem teoretycznie optymistycznym, Spotify podkreśla jedno. Miesięczna liczba aktywnych użytkowników wzrosła ogółem o 26 milionów użytkowników w porównaniu z przewidywanymi 15 milionami. Wzrost ten stanowi największy pojedynczy wzrost netto firmy w pierwszym kwartale i drugi co do wielkości kwartalny wzrost w jej historii. Szkopuł w tym, że nie przekłada się w dużym stopniu na wzrost liczby abonentów premium.

Innym godnym uwagi wnioskiem z raportu dla akcjonariuszy za I kwartał 2023 r. są straty operacyjne. Chociaż tym razem straty Spotify były mniejsze niż w poprzednim kwartale (156 mln euro w porównaniu z 231 mln euro w czwartym kwartale 2022 r.), firma przewiduje kontynuację tej tendencji, z prognozą 129 mln euro strat operacyjnych w drugim kwartale 2023 r.

Źródło: TechCrunch

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *